Reviews kunnen zowel positief zijn voor een consument als voor een bedrijf. Het kan de consument namelijk overtuigen van feit dat een website uitstekend werkt. Een beoordeling komt namelijk voort uit eerdere ervaringen van een consument. Wanneer een website beschikt over een goede beoordeling, betekent het vaak ook dat een website een betrouwbaar is. Het is voor een website / webshop ook positief, aangezien dit juist zorgt voor positieve publiciteit naar andere consumenten toe. Het kan daarentegen ook negatief uitvallen bij voor een website, want wanneer een beoordeling negatief is, heeft dit effect op de aankoop van een consument. Een consument gaat natuurlijk minder snel bestellen bij een webshop met een negatieve beoordeling. Enkele voorbeelden:
Reviews kennen vele voordelen. Het ondersteunt de transparantie op het internet en het licht andere in wat betreft de kwaliteit en de betrouwbaarheid van een website. Bedrijven zijn hier ook bekend mee, om die reden proberen zij ook zoveel mogelijk te voorkomen dat consumenten via social media contact met hen opnemen. Voor hen is social media echt een kanaal waar ze gemakkelijk en goedkoop hun diensten of producten kunnen aanprijzen. Problemen lossen zij het liefste één op één op. Reviews kunnen ook via social media gegeven worden. Deze zijn niet te verwijderen door de bedrijven. Wanneer een consument dus op het social media kanaal komt, kan deze zien wat de kwaliteit van de diensten is.
Helaas komt het steeds vaker voor dat bedrijven zelf reviews schrijven over hun onderneming of zaak. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, want zij prijzen natuurlijk hun organisatie met opzet. Bekijk dus altijd meerdere reviews van een bedrijf, om er zeker van te zijn dat de website de kwaliteit biedt waarnaar u opzoek bent.