Een klacht plaatst u natuurlijk met als doel een oplossing te vinden. Deze oplossing is niet altijd te vinden in een één-op-één gesprek met het desbetreffende bedrijf. Een externe partij die u hierbij kan helpen is natuurlijk ontzettend handig in dat geval.
Een van de websites waar men in samenwerking met een organisatie een klacht kan sturen naar een organisatie is de website Klachtenkompas. Dit is een website die onderdeel is van de Consumentenbond. Op dit platform kan men een klacht plaatsen over zowel regionale als landelijke organisaties. Samen met de website Klachtenkompas kan een consument de website nogmaals attenderen op de slechte handelingen die zij hebben verricht. Op de website van Klachtenkompas kunt u zich gratis aanmelden en een klacht plaatsen op de website. Deze klacht wordt doorgezet naar het bedrijf waar de klacht van toepassing is. In deze transfer verzoekt Klachtenkompas de website ook om met een oplossing te komen om zo de situatie te redden. Samen werken zij toe aan een oplossing.
Een andere website waar men een klacht kan plaatsen is via de website Klacht.nl. Dit is net als Klachtenkompas een website die als doel heeft het contact tussen de consument en het bedrijf te verbeteren. Het verschil tussen Klacht.nl en Klachtenkompas is dat Klacht.nl niet de klacht daadwerkelijk doorzet naar de organisatie over wie de klacht gaat, zoals bij Klachtenkompas het geval is. De klachten die worden geplaatst worden gelinkt aan een bedrijf. Dit bedrijf ontvangt een melding van de klacht en kan naar aanleiding van deze klacht contact zoeken met de persoon die de klacht heeft geplaatst.
Naast deze algemene klachten sites zijn er ook meer branch specifieke klachtensites. Enkele voorbeelden:
De kracht van een openbaar platform is dat een klacht openbaar komt te staan. Dit wil een bedrijf natuurlijk niet, want niemand wil slechte publiciteit.