U wilt iets bestellen of u bent benieuwd naar de reviews van een bepaalde webshop, maar u weet niet precies waar u de informatie kan vinden? Dat kan met behulp van zoekmachines. Door strategisch uw zoekwoorden / trefwoorden te kiezen vindt u via zoekmachines als Yahoo en Google snel en gemakkelijk relevante informatie. De rol van deze zoekmachines is steeds belangrijker geworden. Het ondersteunt namelijk ook de transparantie waarnaar de consument op zoek is. Alle informatie is tegenwoordig te verkrijgen via het internet, want het is een internationaal platform waar men altijd zijn informatie op uit kwam. Tevens kunt u klachten portalen als Klachtenboek.nl bezoeken. Hier vindt u een groot aantal reviews en beoordelingen van internet shops verzameld.
Men kan gemakkelijk gerelateerde informatie vinden door te zoeken via social media kanalen. Het gebruik van hashtags is ontzettend populair. Doordat men steeds meer gebruik maakt van hashtags is het voor de social media gebruiker ook veel makkelijk om gerelateerde klachten en reviews te lezen. Mensen plaatsen bij hun klacht bijvoorbeeld een hashtag waarin de bedrijfsnaam staat, de klacht precies en het probleem zelf. Wanneer u hetzelfde probleem heeft kunt u door het klikken op de hashtag worden doorgelinkt naar een digitaal platform waarin alle berichten te zien zijn die beschikken over die hashtag. Dit kan op zowel Facebook, Twitter en op Instagram.
Door klachten en reviews te verspreiden kunt u allereerst uw eigen probleem oplossen en natuurlijk ook de problemen van anderen. Tevens licht u toekomstige consumenten in met de gebreken of de voordelen van een bepaalde website of webshop. Het geheel levert de consument meer transparantie op en meer zekerheid online. Die zekerheid is natuurlijk ontzettend belangrijk, omdat steeds meer via het internet gebeurt.